zaterdag 2 maart 2013

Costa Rica een grote Jugle...

Op doorreis van Peru naar Costa Rica
Ruim een week geleden vertrok ik uit Peru richting Costa Rica! Na wat hobbels op de weg bij het inchecken konden mijn moeder en ik elkaar op het vliegveld gedag zeggen. We vlogen rond de zelfde tijd  (zei terug naar Nederland ik naar San Jose) dus dat kwam goed uit.
’s Avonds aangekomen in het Hostel: Costa Rica Backpackers raakte ik aan de praat met een kamergenootje uit Duitsland die ook net aangekomen was en al gauw kwam het idee om samen door te reizen naar de caribische kust. De volgende dag haakte er nog iemand in en haalden wij ook nog onze andere kamergenoot uit Berlijn over om met ons mee te gaan dus vertrokken we met z’n vieren richting Cahuita in het caribische deel van Costa Rica.

De Jungle van Cahuita
Na 4 uurtjes bussen vonden we een prima hostel met een kamer voor ons vieren bij een mooi caribisch stel en nog geen 5 seconden van het strand. Gelijk maar de zee ingedoken. Het strand ligt hier in een nationaal natuurpark en je maakt een donatie om het gebied in te gaan. Toen we over het pad richting een mooie plek op het strand liepen hadden we alleen niet door dat er boven ons in de bomen ook al tientallen luiaards hingen. Ik kwam er achter toen ik een man enthousiast zag wijzen en ik polshoogte ging nemen. Even later terug bij m’n handdoek kwam er ook nog een wasbeer voorbij gehuppeld. ’S Avonds hebben we nog even de voetjes van de vloer gedaan in een lokaal caribisch salsa barretje, en vooral onze ogen uitgekeken hoe de latino’s de dansvloer onveilig maken. De volgende dag hebben we hier de 8km. Lange trail gelopen die door de jungle en langs een prachtige kust loopt! Al snel zagen we een hele grote groep brulapen, ik had deze apen nog nooit gezien en ze maken serieus het geluid van een hele grote leeuw! Echt ongelofelijk. Verder hebben we nog grote groepen apen met witte gezichten gezien, een hele kleine maar hele giftige slang, spinnen, en veel meer luiaards en apen.


 
















 Caribisch/Amerikaans Puerto Viejo
Na Cahuita hebben we nog 2 nachten in Puerto Viejo de talamanca overnacht dit plaatsje is iets groter. (Cahuita bestaat uit 2 zandwegen met huisjes en restaurantjes) In Puerto Viejo de talamanca sliepen we in het hostel Rocking J’s in een tent opgezet in een grote hal onder dak. Helaas had dit hostel iets meer de Amerikaanse vibe dan de caribische. ’s Middags zaten we bij een strandtent en er zou om 17.00 live muziek starten. Dus we waren helemaal enthousiast. Toen bleek het de Amerikaanse huis band te zijn die daar 3 keer per week optreed met oude Amerikaanse muzikanten die oude klassiekers speelden. Het was toch wel gezellig met een paar Coconut- cocktails! De dag erop hebben we hier een hele mooie route gefietst naar Manzanillo een heel klein strandplaatsje 12km verderop. Hier schijnt ook een van de mooiste koraalriffen te zijn. Maria en ik hebben een snorkel poging gedaan. Het was niet slecht, niet briljant. Wat (niet zo gekleurd) koraal en wat vissen kunnen zien.








Monteverde hoog in de bergen
Afgelopen woensdag zijn we na een paar kust/jungle dagen richting Monteverde gereisd. Dit natuurgebied ligt 4 uur boven San Jose hoog in de bergen. Om hier te komen reisden we eerst 4 uur terug naar San Jose en toen nog weer 4 uur naar het noorden. Maria haar plan was om naar Panama door te reizen dus we namen afscheid van haar en gingen met z’n 3en door. Deze plek is weer totaal anders, het is een groot nevelwoud. De bossen/bergen liggen voornamelijk in de wolken en daardoor is het ook een stuk kouder. In monteverde wonen heel veel quaker families die in de jaren 50 uit Amerika zijn vertrokken omdat zij zich afzette tegen de oorlog met Korea.
In monteverde zijn ontzettend veel tours opgezet om hoog in de bomen te ziplinen of te bungeejumpen of te vliegen als superman. Dit is wat minder aan mij besteed en Hannah is ook niet echt  gek op vliegen aan lijntjes 150 meter boven de grond. Wij besloten de brug wandeling te doen, deze hangen maar 35 meter hoog in de bossen en Alexandra ging de Canopy zipline tour doen. De wandeling over de bruggen was ook nog “best wel hoog” en voornamelijk met bejaarde Amerikaanse toeristen. De Koffie-chocola-rietsuiker-likeur tour die we gedaan hebben was erg boeiend. In Costa Rica gaan ze voor de hoogste kwaliteit koffie (omdat het een klein land is heeft kwantiteit niet zo veel zin). We hebben geleerd chocola te maken en konden een shotje rietsuiker likeur proeven 60% alcohol.

















Iedereen weer zijn eigen weg en Daniel in het land
Vanochtend vroeg (5.00 opgestaan) hebben we afscheid genomen van elkaar. Na een hele leuke week samen gereisd te hebben gaan Hannah en Alexandra vandaag de grens over naar Nicaragua en ben ik terug gereden naar San Jose. Vanavond haal ik Daniel op van het vliegveld en hebben we nog ruim 2 weken samen om de pacifische kust te verkennen. Ik heb al wat mooie plekken in gedachten o.a. gaan we de laatste paar dagen overnachten in bahia drake dat ligt aan de rand van het Corcovado natuurgebied het meest geïsoleerde stuk jungle van Costa Rica. Dus we hebben samen nog een mooie trip in het vooruitzicht!

1 opmerking:

  1. Leuke Blog!
    Ik krijg steeds meer zin om daar naar toe te gaan! Ik ben nu een Spaanse cursus aan het volgen om mij een beetje verstaanbaar te maken wanneer ik daar ben. Ik ga in december die kant uit!

    BeantwoordenVerwijderen